חיפוש

האם יש סכנות בתזונה קטוגנית

בשנים האחרונות, הדיאטה הקטוגנית עלתה לכותרות והפכה לפופולרית במיוחד.

יש הסברים רבים באינטרנט, סרטונים שונים של אנשים שהחלו בתהליך ומתעדים את עצמם, וכן מאמרים ומחקרים רפואיים שחקרו את התופעה.

כמו כל דיאטה או שיטת תזונה שהופכת לפופולרית, עולות שאלות בדבר הסכנות הטמונות בה.

במאמר הקרוב נדון בדיאטה הקטוגנית, מהי ומה היא כוללת, ובין היתר גם בשאלה האם יש סכנות בתזונה קטוגנית.

 

מהי בכלל דיאטה קטוגנית?

דיאטה קטוגנית הינה שיטת תזונה שבבסיסה עומד העיקרון של צריכה גבוהה של שומנים שמהווים בערך כ-75% מן התזונה היומית, צריכה בינונית של חלבונית המהווים לערך 15-20% מהצריכה היומית, ופחמימות באופן מועט (0-5%). כמובן שיש ווריאציות שונות של תזונה קטוגנית בהתאם למאפיינים והנסיבות האישיות של כל אדם ואדם, אך זהו העיקרון הכללי שעומד מאחוריה.

 

היכן ומתי זה התחיל?

דיאטה קטוגנית היא ממש לא טרנד שצץ לאחרונה. היא פותחה אי שם בשנות ה-20 של המאה הקודמת כדרך טיפול לילדים בחלו במחלת האפילפסיה, אך לאחר פיתוח תרופות יעילות היא נזנחה כשיטת טיפול לכך. מאז, הדיאטה עברה מספר שינויים ופיתוחים, וזכתה לעדנה מחודשת בשנות ה-90, ומאז היא מלווה מספר גדל של אנשים בחיי היומיום שלהם.

 

מה התהליך שקורה בגוף?

דיאטה קטוגנית מצמצמת את צריכה הפחמימות, שהן מקור אנרגיה נפוץ. בדיאטה הקטוגנית, הגוף נכנס למצב של קטוזיס, בו הוא מפרק שומנים במקום מאגרים גלוקוז שמקורם בפחמימות, ובכך לסייע לגוף בשריפת שומנים. כך, אנשים רבים יכולים להנות מיתרון של שריפת שומן לצד יתרונות ומעלות נוספים כמו סיוע עם מחלות סוכרת ועוד.

חשוב לזכור שככל דיאטה, לא מדובר בפיתרון קסם. גוף האדם מגיב בצורה שונה לשינויים, וזה לא מתאים עבור כל אחד. בחלק הקרוב נדון בשאלה האם יש סכנות בתזונה קטוגנית.

 

הסכנות האפשריות

התרבות בעולם המערבי משלבת פחמימות באופן גורף כמעט בכל מקום. לכן, צעד יחסית דרסטי של צמצום צריכת הפחמימות, יכול להביא למצב של קטואצידוזיס (חמצת), שאינו דומה למצב הקטוזיס שתואר לעיל.

חמצת הינו מצב שבו הכבד מיצר גלוקוז כיוון שהתזונה היומית שלנו איננה כוללת צריכה של פחמימות (וגלוקוז). הכבד מייצר שלושה סוגים של גופיפי קיטו, שהם המקור לאנרגיה שהגוף שורף. אחד מגופיפים אלו נקרא אצטון, ובמידה והגוף נכנס למצב של חמצת, הכבד מייצר ממנו יותר מהרמה הדרושה, ולמעשה נוצר עודף משמעותי של אצטון. במצב כזה, החמצת משפיעה על כל איברי הגוף ובמידה וזה נמשך לאורך זמן ובלי פיקוח וטיפול, יכולות להיות לכך השלכות בריאותיות חמורות.

 

חשוב להיוועץ בגורם מקצועי

חשוב לזכור שהדיאטה הקטוגנית התחילה כשיטת טיפול רפואי. אם מסגלים אותה כאורח חיים, חובה  להיוועץ בגורם מקצועי. הדיאטה הקטוגנית כשלעצמה אינה מסוכנת, הסכנה מתחילה כאשר אנשים עושים זאת באופן ספונטני ומבלי להיוועץ בגורם מקצועי, כיוון שבכל זאת מדובר בשינוי אורח החיים שלנו. לכן, בשביל ליהנות מהיתרונות הרבים של דיאטה קטוגנית ולהימנע מטעויות שאנשים אחרים עושים ועלולות להיות מסוכנות, עליכם להיוועץ ברופא ודיאטן בשביל להבין מהי הדרך הנכונה בעבורכם להתחיל בדיאטה קטוגנית, ולהיות עימם בקשר גם במהלך הדיאטה עצמה.

 

מכנס גדול

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
נוגדי חמצון

שימוש בנוגדי חמצון טבעיים עשוי לתרום באופן ממשי לבריאות הגוף, כאשר הצמח הטוב ביותר אשר נבדק מחקרית הוא צמח הליקוריץ. היכן רוכשים ומה חשוב לדעת

קרא עוד »
תחתית של בקבוק
שמן זית

מהי רמת החומציות המומלצת כאשר אנו הולכים לרכוש שמן זית? מדוע עלינו לבחור שמן זית ירוק למאכלים מסוימים ובאחרים שמן זית צהוב? על כל אלה

קרא עוד »
מנגל פעיל
האם על האש זה בריא?

אם יש פעילות משפחתית וחברתית שכולנו בישראל אוהבים, זה "על האש", "מנגל" או ברביקיו. כל השמות מצביעים בדיוק על אותו הדבר: בשר מסוגים שונים שנצלה

קרא עוד »