חיפוש

כולסטרול כגורם סיכון למחלות לב

כולסטרול הוא חומר שמצוי בגופנו לאורך כל חיינו. כמויות מסוימות של כולסטרול ושל סוגים מסוימים הם חשובים וחיוניים לניהול אורח חיים תקין, בעוד כמויות גדולות של כולסטרול שאינו מתאים לגוף- עשויים להסב נזק רב עד רמת מחלות לב.

כולסטרול בגוף האדם

כולסטרול הינו חומר שנמצא בגוף האדם, והוא מגיע ברובו מן המזון והשתייה שאנו מכניסים לגופנו. ניתן לחלק את הכולסטרול לשני סוגים עיקריים: כולסטרול טוב וכולסטרול רע. חשוב לציין שגם שמדובר בכולסטרול הרע, יש מינון מסוים שאינו מזיק לגוף ואף הוא חיוני לקיומם של תהליכים ביוכימיים בגוף האדם.

את רמת הכולסטרול בדם ניתן לבדוק באמצעות בדיקות דם פשוטות. הערך הממוצע והרצוי בגוף האדם הוא 200 יחידות מידה. במקרה וגוף האדם נמצא בטווח נמוך יותר מ-160 יחידות מידה, מדובר במצב שנקרא היפוכולסטרולמיה. מצב זה מאוד מסוכן לגוף מכיוון שהכולסטרול מהווה מרכיב מרכזי בכל תהליך הסינון של כניסת חומרים לתאים מסוימים בגופנו. כמות נמוכה מדי בגוף האדם, עשויה להוביל להתפתחות מחלות ולהיחלשות המערכת החיסונית בטווח הרחוק. מן הצד השני של המשוואה, נמצא מצב של עודף כולסטרול בדם. מצב זה נקרא היפרכולסטרולמיה, והוא אחד הגורמים המרכזיים להיווצרות טרשת עורקים בגוף האדם. טרשת העורקים מובילה בחלק גדול מהמקרים לסיכון במחלות לב שאנו רוצים להימנע מהן.

לבבות

כולסטרול וההשפעה על מחלות לב

ובכן לאחר שהבנו מה עשוי לקרות כאשר אנו נמצאים במצב של עודף כולסטרול בגוף האדם (טרשת עורקים), כעת ננסה להבין במה מדובר לעומק וכיצד זה מתקשר למחלות לב שונות.

טרשת עורקים מופיעה בעורקים לאורכו ולרוחבו של גוף האדם, ולמעשה מה שקורה הוא עיבוי דופן העורק והתקשחות הדפנות. במילים אחרות, קוטר העורקים מצטמצם וכמויות נמוכות יותר של דם ושל נוזלים חיוניים אחרים בגוף יכולות לעבור. בין כל סוגי העורקים בגוף האדם, יש מספר עורקים שעוברים באזורים שסמוכים ללב, והם העורקים המסוכנים ביותר.
מה שמצטבר בדפנות העורקים ולמעשה יוצר את החסימה שנקראת טרשת עורקים הוא שומנים וכדוריות דם לבנות. אנו נתמקד במילה שומנים, שלמעשה מתקשרת בצורה ישירה לכמויות הגבוהות של הכולסטרול שיש בגוף האדם שנפגע מהתופעה. בדיקות דם בסיסיות מאפשרות לוודא את מצב הכולסטרול בגוף האדם בכל זמן נתון, ולכן חשוב לבצע בדיקות דם תקופתיות על מנת לבדוק את תקינות הגוף, וכמובן את רמת הכולסטרול בדם. חשוב לציין שאין גילאים "שמוגנים" מתופעה זו, ולכן אנשים וילדים שסובלים מרמת כולסטרול גבוהה בדם (לרוב מדובר באנשים שסובלים מהשמנת יתר), נמצאים בטווח החשיפה לטרשת העורקים ולמחלות לב שונות.

על מנת להימנע מהגעה למצב שכזה, חשוב להקפיד לא לאכול מוצרים ומזונות עם כמויות כולסטרול גדולות מדי, ולהקפיד לבצע בדיקות דם תקופתיות לוודא את מצב הגוף.

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
מטר
האם יש סכנות בתזונה קטוגנית

בשנים האחרונות, הדיאטה הקטוגנית עלתה לכותרות והפכה לפופולרית במיוחד. יש הסברים רבים באינטרנט, סרטונים שונים של אנשים שהחלו בתהליך ומתעדים את עצמם, וכן מאמרים ומחקרים

קרא עוד »
נוגדי חמצון

שימוש בנוגדי חמצון טבעיים עשוי לתרום באופן ממשי לבריאות הגוף, כאשר הצמח הטוב ביותר אשר נבדק מחקרית הוא צמח הליקוריץ. היכן רוכשים ומה חשוב לדעת

קרא עוד »
תחתית של בקבוק
שמן זית

מהי רמת החומציות המומלצת כאשר אנו הולכים לרכוש שמן זית? מדוע עלינו לבחור שמן זית ירוק למאכלים מסוימים ובאחרים שמן זית צהוב? על כל אלה

קרא עוד »
מנגל פעיל
האם על האש זה בריא?

אם יש פעילות משפחתית וחברתית שכולנו בישראל אוהבים, זה "על האש", "מנגל" או ברביקיו. כל השמות מצביעים בדיוק על אותו הדבר: בשר מסוגים שונים שנצלה

קרא עוד »