חיפוש

אלימות מינית – מה הסטטיסטיקה מספרת?

אלימות במשפחה היא נושא עולמי שמשפיע על מיליוני אנשים ברחבי תבל. ישראל אינה יוצאת דופן, ואלימות במשפחה הפכה לדאגה משמעותית עבור הגורמים המדיניים בממשלה, עובדים סוציאליים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות. במאמר זה, נחקור את הנתונים הסטטיסטיים של אלימות במשפחה בישראל, את הגורמים הבסיסיים שלהם, ואת האמצעים שננקטו כדי לטפל בבעיה זו.

 

מה הסטטיסטיקה של אלימות במשפחה?

אלימות במשפחה בישראל נפוצה ופוגעת בגברים ובנשים כאחד. על פי סקר שנערך על ידי המכון הלאומי למדיניות בריאות ומחקר שירותי בריאות, 22% מהנשים הישראליות דיווחו שחוו אלימות פיזית מבן זוגן לפחות פעם אחת בחייהן. בנוסף, 17% מהנשים דיווחו שחוו התעללות רגשית, ו-13% דיווחו שחוו אלימות מינית מבן זוגן.

נתונים סטטיסטיים אלו מצביעים על כך שאלימות במשפחה היא בעיה נרחבת בישראל שאי אפשר להתעלם ממנה. בכל מקרה בו אתן או אתם זקוקים לסיוע משפטי פנו לעו"ד דורון ויינרייך.

 

סיבות לאלימות במשפחה

הסיבות לאלימות במשפחה בישראל הן מורכבות. הגורמים החברתיים, התרבותיים והכלכליים תורמים כולם לשכיחות הנושא הזה. במקרים מסוימים, אלימות במשפחה עשויה לנבוע מדינאמיקה כוחנית מבוססת מגדר. ישנם מקרים בהם גברים מרגישים יכולת להפעיל שליטה כוחנית במערכת יחסים שבה הם מרגישים מאוימים בעצמם.

במקרים אחרים, לחץ וקושי כלכלי עלולים להוביל לאלימות במשפחה. לדוגמה, במהלך מגפת COVID-19, הדיווחים על אלימות במשפחה גברו ברחבי העולם, כולל בישראל.

 

מה החוק הישראלי קובע?

ממשלת ישראל נקטה באמצעים שונים לטיפול באלימות במשפחה במדינה. בשנת 1991 העבירו בישראל את החוק למניעת אלימות במשפחה, שהגדיר אלימות במשפחה כעבירה פלילית והעניק מסגרת משפטית לטיפול בנושא זה. בנוסף, הקימה הממשלה מקלטים ומוקדים לנפגעי אלימות במשפחה, והקצתה מימון לעובדים סוציאליים ואנשי מקצוע אחרים שעובדים עם נפגעות.

 

ומה המצב כיום באלימת במשפחה?

למרות הצעדים הללו, אלימות במשפחה נותרה נושא נפוץ בישראל. היעדר יישום יעיל של החוקים, היעדר כוח אדם והסטיגמה הקשורה לדיווח על אלימות במשפחה, הם רק חלק מהאתגרים בטיפול בסוגיה כזו גדולה ונרחבת.

קורבנות רבים של אלימות במשפחה חוששים לדבר על ההתעללות בשל חששות לגביי חייהם, חיי משפחתם והקשיים שהם ייאלצו לעבור. יתר על כן, אלימות במשפחה בישראל אינה מדווחת לעתים קרובות עקב חוסר ידע לגבי המשאבים הזמינים.

ממשלת ישראל החלה בהעלאת המודעות לאלימות במשפחה ופתחה בקמפיינים לקידום חינוך והסברה בנושא זה. ממשטרת ישראל נמסר כי המעצרים הקשורים לאלימות במשפחה גדלו עם השנים. בשנת 2020 בוצעו 7,867 מעצרים בקשר למקרי אלימות במשפחה, דבר שמהווה עלייה של 26% בהשוואה לשנה הקודמת. רוב העצורים היו גברים.

עם זאת, חשוב לציין שסביר להניח שהסטטיסטיקה הזו ממעיטה בשכיחות האמיתית של אלימות במשפחה בישראל. כאמור, קורבנות רבים אינם מדווחים למשטרה על ההתעללות שהם חווים או מבקשים עזרה משירותי הרווחה או אנשי מקצוע בתחום הבריאות.

אלימות מינית

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא