חיפוש

האם מחלות נפשיות מזכות בפטור ממס הכנסה?

מחלות נפשיות יכולות להיות מאתגרות ומעיקות ביותר עבור אלו הסובלים מהן. הן עלולות לגרום לקשיים יומיומיים משמעותיים בתפקוד, תעסוקה, ואיכות החיים. לאור זאת, מדינת ישראל מכירה בחשיבות ובצורך להעניק תמיכה וסיוע לאנשים עם מחלות נפשיות. אחד האמצעים לכך הוא מתן פטורים והנחות במס הכנסה.

 

הקלת הנטל

מטרת פטור ממס הכנסה וההנחות היא להקל במידת מה על הנטל הכלכלי של אנשים המתמודדים עם מחלות נפשיות, ובפרט על אלה שמחלתם מונעת מהם לעבוד ולהשתכר למחייתם. הפטורים נועדו אפוא לשפר במעט את רווחתם הכלכלית של אותם אנשים, ולעודד את שילובם בחברה.

מחלות נפש פטורות ממס הכנסה

מי זכאי לפטור ממס הכנסה בגין מחלה נפשית?

ישנם מספר סוגים של פטורים והנחות במס הכנסה הניתנים לאנשים עם מחלות נפשיות. הזכאות נקבעת בהתאם לחומרת המחלה ומידת תפקודו של האדם. הפטור המשמעותי ביותר, בשיעור 100%, ניתן למי שהוכר כ"נכה נפשי בדרגת אי-כושר בשיעור 100%".

ההכרה בנכות כזו מתבצעת על ידי המוסד לביטוח לאומי, ומעידה על כך שמצבו הנפשי של האדם מונע ממנו כליל להשתלב בשוק העבודה. פטור נוסף בשיעור של 67% ניתן למי שהוכר כ"נכה נפשי הזכאי לקצבת נכות כללית". גם כאן ההכרה בנכות מתבצעת על ידי המוסד לביטוח לאומי, ומעידה על כך שהאדם אינו מסוגל להשתכר למחייתו באופן מלא.

 

פטור ממילואים ותעסוקה מוגנת לנכי נפש

בנוסף לפטור ממס, ישנם גם שני אמצעי סיוע נוספים לנכים נפשיים בתחום התעסוקתי: זכאות לפטור משירות מילואים הניתנת לחיילים, בהתאם לרמת ומהות הפגיעה הנפשית. פטור זה מקל על נכים נפשיים לשמור על מקום עבודתם. תעסוקה מוגנת המיועדת לנכים נפשיים באמצעות מפעלים מיוחדים. תעסוקה זאת נועדה להוות פתרון לאלה שמחלתם מקשה עליהם להשתלב בשוק העבודה הפתוח.

 

המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף הממשלתי המרכזי האחראי על הטיפול בבקשות לפטור ממס עקב מחלות נפשיות. ועדות רפואיות של המוסד הן אלה שבוחנות את מצבם הנפשי של מבקשי הפטורים, וקובעות האם הם עונים לקריטריונים הנדרשים.

הבקשה לקבלת פטור צריכה לכלול מסמכים רפואיים המפרטים את מצבו הנפשי של המבקש, כגון סיכומי אשפוז, מכתבים מפסיכיאטרים ופסיכולוגים, ועוד. בדרך כלל, נדרש גם לעבור בדיקות נפשיות על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי לשם קבלת ההחלטה.

 

רשת ביטחון

המוסדות בישראל מעניקים רשת ביטחון לנפגעי נפש באמצעות פטורים והנחות במס הכנסה, לצד סיוע בתחומי התעסוקה ואת זכאות לקבלת קצבאות. מהלכים אלה מקלים במידה ניכרת על הנטל הכלכלי של אנשים המתמודדים עם מצבים ואתגרים נפשיים קשים.

עם זאת, תהליך הבקשה והאישור של הפטורים השונים מצריך לא מעט סבלנות והתמדה מצד המבקשים, לצד עמידה בקריטריונים רפואיים ברורים. אך עבור מי שזכאי להם, הפטורים עשויים להקל במידה ניכרת על הנטל הכלכלי, ולאפשר שיפור ניכר באיכות החיים.

מס הכנסה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא