חיפוש

אפשר לפתח דיכאון בעקבות העבודה? כל ההסברים והפתרונות במקום אחד

את הביטוי "העבודה היא חיינו אבל לא בשבילנו" שמעת פעם?

אז מסתבר שאנשים רבים נוטים לפתח דיכאון בעקבות עבודתם.

מדוע זה קורה לנו והאם יש מה לעשות כדי למנוע דיכאון במקום העבודה או להתמודד עימו בהצלחה? על כל אלו נדון במאמר הבא.

 

דיכאון בעקבות העבודה – מהיכן הוא מגיע?

עבור רובנו העבודה מספקת לא רק פרנסה אלא גם שגרה יומית בריאה, הזדמנות להתחבר לאנשים אחרים, תחושת הישגיות ומקור לאושר. במילים אחרות, עבודה יכולה להפחית את הסבירות להיכנס לדיכאון.

למרות זאת, ישנן נסיבות בהן העבודה פחות מועילה לבריאות הנפש ותחושת הרווחה של אנשים. למרות שיש מעט עדויות לכך שתנאי עבודה לקויים גורמים לדיכאון, תנאי עבודה בלתי סבירים בשילוב עם בעיות אחרות, כמו קשיים בבית או אירועי חיים מצערים, יכולים לתרום למצב רוח מדוכא.

 

מה קורה כאשר עובד מדוכא בעבודה?

אם אתה סובל במשך שבועות מתחושות של עייפות מוגברת, תשישות, מצב רוח ירוד, חוסר אנרגיה, חוסר עניין בפעילויות שבעבר נהנית לקחת בהן חלק, חוסר החלטיות, נטיה לבכי, פיזור דעת, אדישות וכן הלאה – יתכן כי אתה סובל מדיכאון בעבודה.

כאשר עובד שרוי בדיכאון, זה יכול להשפיע לא רק על התפוקה והאושר של אותו עובד, אלא גם על מצב הרוח של חבריו לעבודה ועל תפוקתם. למרבה המזל, דיכאון במקום העבודה אינו בלתי נמנע או בלתי הפיך. ניתן לנקוט בצעדים שונים כדי להקל ולעזור למישהו הסובל מדיכאון בעבודה.

 

דיכאון במקום העבודה – בעיה שלא מדברים עליה

אנשים רבים הסובלים מדיכאון בעקבות העבודה לא מדווחים על כך ולא מטפלים בעצמם, מכיוון שהם חוששים מדעה קדומה של מנהליהם והקולגות שלהם או מאובדן מקום עבודתם אם ידווחו על בעיותיהם.

כמו כן, רבים אינם מודעים לכך שהתחושות שהם חווים הן למעשה סימנים קליניים של הפרעת דיכאון או שישנן אפשרויות טיפול. עם זאת, ניתן לטפל בהצלחה בכ- 80% מאנשים אלו מבלי שיחמיצו זמן רב או יעדים בעבודה, אם בכלל.

 

מעסיקים: תפסו את זה מוקדם

כמנהל האחריות שלך היא לתת מענה לצרכי העסק. אם בעיות אישיות פוגעות ביכולת של האדם לבצע את תפקידו במקום העבודה, עליך לתמוך באדם כדי שיוכל לקבל עזרה מקצועית.

אין באחריותך לאבחן דיכאון אך באחריותך לזהות בעיות המפריעות לביצועי העבודה של עובדיך ולהתמודד עמן. פירוש הדבר יכול להיות הפניית העובד לשיחה עם מנהל/ת משאבי אנוש בארגונך.

התערבות מוקדמת מצידך תאפשר טיפול יעיל יותר. אתה יכול להיות מועיל עוד יותר על ידי מתן פסק זמן מהעבודה אם הדבר נחוץ, וכן להקל על חזרת העובד לעבודה על ידי שינוי זמני של הדרישות והציפיות המקצועיות ממנו, במידת האפשר.

כמו כן, חשוב להסתכל על סביבת העבודה, עצמה, כדי להבטיח שאתה מספק סביבת עבודה בריאה והולמת, ולא תורם לרמות הלחץ של העובדים שלך.

 

כיצד ניתן לשפר את מצבם הנפשי של העובדים?

חלק מהתנאים הנפוצים במקום העבודה הדרושים להבטיח כי העובדים בארגון יהיו מאושרים ובריאים הם:

  • תנאי עבודה טובים (רמות אור נאותות, אוויר נקי, רעש מינימלי, טמפרטורה נוחה)
  • משרות המציעות הזדמנות לפיתוח מיומנויות אישיות ומקצועיות
  • משרות המציעות גיוון במשימות היומיומיות ונותנות פתח ליצירתיות וביטוי עצמי של העובדים
  • בוסים תומכים (כלומר אנשים שלא מתנכלים או מבקרים את עובדיהם ללא הפסקה)
  • תיאום ציפיות לגבי הביצועים המצופים מן העובדים ומתן תמיכה שתאפשר להם לעמוד בציפיות אלה

 

אם אין אני לי: כיצד לעזור לעצמך אם אתה סובל מדיכאון בעקבות העבודה

אם אתה חווה תחושות של דכדוך וירידה באנרגיה בעקבות העבודה שלך, זה הזמן לפנות לייעוץ מקצועי. ניתן לפנות לפסיכולוג, פסיכיאטר או רופא המשפחה שלך לשם קבלת הכוונה ראשונית לתכנית טיפול מתאימה. אולם לא משנה מה תעשה, אל תפסיק לעבוד לחלוטין.

עשה כל מה שאתה מסוגל לבצע, אפילו משימות שגרתיות קטנות. גם אם מצבך מקשה עליך לתפקד כרגע, חשוב לדעת שלא לעשות דבר ולנוח במיטה, רק יחמיר את תחושת חוסר הערך שלך ויתרום למצב רוחך המדוכא.

 

גבר מתוסכל מול המחשב

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא